Фигура 7 копия 4

Bauelemente Bau - Više svetlosti. Više prostranstva. Više mogućnosti. Novi podizno klizni sistem: VEKAMOTION 82max

Bauelemente Bau

Marketinški časopis za snabdevače kod izgradnje objekata

05 / 20

ISSN 1435-1854

E 1352 E

Više svetlosti. Više prostranstva. Više mogućnosti.

Novi podizno klizni sistem

VEKAMOTION 82max

Svetska premijera: prvi aluminijumski prozor koji može da se zavari



Osvajanje novih tržišta

Pod motom „Spremni za budućnost“, akcionarsko društvo Veka AG je u martu želelo da nastupi na sajmu Fensterbau Frontale. Korona virus je međutim sprečio ove planove, a alternativni datum u junu je usled dinamičkog razvoja situacije brzo odbačen. Obećanje  dato motom sajma je ova kompanija ispunila razvijanjem dva potpuno nova sistema. Sa jedne strane sa novim sistemom Veka AluConnect, aluminijumskim prozorima koji mogu da se zavare, a sa druge strane sa novim VekaMotion 82 i VekaMotion 82Max , podizno kliznim konstrukcijama vrata, koje se odlikuju pragovima bez barijere i uskim profilima, ali i jednostavnošću obrade i ugradnje, ova kompanija namerava da otvori nova tržišta za sebe i svoje partnere. Kako bi se digitalizacija u proizvodnji prozora ubrzala i kupcima omogućili digitalni alati sa ciljem prilagođavanja operativnih procesa, prošle godine je osnovana kompanija Digital Building Solutions GmbH.

Kako je moguće da proizvođač PVC sistema za prozore i vrata razvije aluminijumski prozor? Gosti na jubilarnoj proslavi 50. godišnjice postojanja kompanije su se verovatno ovo isto pitali kada im je prošle godine predstavljena studija aluminijumskog prozora. Ova ideja je ipak potpuno očigledna za kompaniju koja proizvodi PVC sisteme i koja traži  nove tržišne potencijale. Izrada aluminijumskih prozora se u načelu razlikuje od proizvodnje PVC prozora. Dok se u mnogim fazama ove proizvodnje može naći visok stepen automatizacije, tj. može se govoriti o proizvodnji u industrijskom obimu, metalnu konstrukciju i dalje karakteriše visok udeo ručnog rada.
Ova činjenica čini VEKA aluminijumske prozore  dvostruko interesantnijim, jer Veka AluConnect je prvi aluminijumski prozor koji može da se zavari. Po prvi put je omogućena industrijska proizvodnji bez uobičajenih ugaonih spojnica i dodatnih delova, čime proizvodnja aluminijumskih prozora postaje mnogo ekonomičnija.

Sa aluminijumskim prozorom AluConnect, dobavljač sistema otvara za sebe i svoje partnere nova tržišta.
Foto: Veka

Mogućnost upotrebe standardnih komponenata

Još jedna bitna prednost je da se okovi i priključni profili namenjeni za PVC profile u velikoj meri mogu upotrebiti i kod Veka AluConnect sistema. Zahvaljujući fabrički postavljenim zaptivkama koje se mogu zavarivati, nema potrebe za komplikovanim ručnim uvlačenjem zaptivke, kao kod konvencionalnih aluminijumskih prozora. U cilju optimalne realizacije projekta, profili se već komisiono isporučuju u odabranoj boji laka. Značajne konstrukcijske odlike koje su prijavljene za patent su takve da se – uz prethodnu obradu – proizvodnja može odvijati i na postojećim mašinama za zavarivanje.

Aluminijumski profili ispunjavaju sve statičke zahteve i pružaju mogućnost izrade prozora u dimenzijama koje su do sada bile moguće jedino za prozore od potpunog aluminijuma.

Herman Šmic (Hermann Schmitz), rukovodilac proizvodne tehnologije: „Sa Veka AluConnect se aluminijumski prozori izrađuju mnogo racionalnije.“

Stabilnije dimenzionirana ojačanja kod sistema VekaMotion 82 garantuju i kod elemenata velikih dimenzija vrhunsku stabilnost.

Kod dizajnerske varijante VekaMotion 82Max su profili rama fiksnog elementa dodatno značajno smanjeni.

Prednosti stabilnosti, toplotne izolacije i održivosti

Aluminijumski profili se ne kače prosto pomoću klipsa, kao što je to uobičajeno kod plastičnih prozora sa aluminijumskim oblogama ili sličnim sistemima. Sistem Veka AluConnect sadrži  PVC profil u unutarnjem delu, koji preuzima funkciju termo prekida. Pomoću specijalnog postupka lepljenja se na ovaj profil postavljaju aluminijumski profili. „Dobijena sprovodna veza nam omogućava da aluminijumske profile koristimo statički. To pruža mogućnost izrade elemenata velikih dimenzija kao što je to slučaj kod elemenata od aluminijuma. Prva ispitivanja u oblastima vazduha, vetra i vode su bila veoma uspešna i obećavajuća. Smatram, da je moguća proizvodnja dimenzija krila od 2,50 metara, ako ne i od 2,60 metara visine“, kaže Herman Šmic (Hermann Schmitz), rukovodilac proizvodne tehnologije.
Zahvaljujući upotrebi aluminijumskih profila kao ukrućujućih elemenata, nema potrebe za čeličnim ojačanjem u profilu krila, šta se naravno odražava i na termoizolaciju. Tako očekivana Uf-vrednost iznosi 1,1 W/(m2K) i time dostiže nižu vrednost od konvencionalnih aluminijumskih prozora. Stoga u sistemu Veka AluConnect nisu neophodne dodatne mere izolacije.

Nova konstrukcija rama modela VekaMotion 82Max pruža mogućnost potpunog prekrivanja fasadom, u cilju postizanja efekta elementa bez rama.

Zagarantovana reciklaža

Tokom razvoja Veka AluConnect pazilo se i na aspekt održivosti. Aluminijumski prozori od Veka AluConnect sistema se mogu poput  PVC prozora uvesti u zatvoreni ciklus reciklaže – na primer preko firme Veka Umwelttechnik u Beringenu (Behringen).
„Uz Veka AluConnect uspevamo da spojimo dva sveta. Upravo proizvođači  PVC- i aluminijumske stolarije  mogu imati velike koristi od ove zajedničke sinergije. Tanke vidne površine u markantnoj ALU-optici odlikuju ovaj prozorski sistem. Time sistem Veka AluConnect ispunjava visoke zahteve za dizajnom, estetikom i udobnošću stanovanja“, kaže Jozef L. Bekhof (Josef L. Beckhoff), član  Veka upravnog odbora, odgovoran za prodaju i marketing.

Ciljna grupa inovativnog sistema su proizvođači PVC stolarije koji takođe obrađuju aluminijum. Na primer pri proizvodnji ulaznih vrata ili realizaciji velikih objekata sa uobičajenim aluminijumskim sistemima. Ekonomske prednosti u obradi Veka AluConnect sistema dolaze do izražaja posebno u slučaju proizvodnje velikog broja elemenata. Time bi snabdevač sistema otvorio novo tržište za svoje proizvođače. „Pored toga, naš novi sistem takođe može biti zanimljiva alternativa za preduzeća koja prerađuju metal. Doduše, tu ćemo morati još da poradimo na ubedljivijim argumentima“, kaže Šmic.

Pilot faza počinje sredinom 2020. godine

„Integracija AluConnect sistema u postojeću proizvodnju PVC stolarije zahteva u svakom pogledu individualno i partnersko razmatranje u zajedničkom dogovoru sa kupcem“, objašnjava Šmic. S tim u cilju će u drugoj polovini 2020. godine Veka zajedno sa nekoliko pilot-kupaca najpre da testira procese i tokove izrade. Nakon toga bi trebalo da usledi početak proizvodnje i da se realizuju prvi projekti.

Više svetlosti, bez barijera i jednostavan za obradu

Želja mnogih savremenika za velikim staklenim površinama u proteklih par godina pomaže velikom procvatu  podizno-kliznih vrata. Poslednjih nekoliko godina kompanija Veka takođe uživa u dvocifrenoj stopi rasta prodaje profila za izradu podizno-kliznih vrata. Ona procenjuje da se godišnje proizvede oko 30.000 elemenata od Veka profila. Današnja potraživanja se ne odnosi uvek na  elemente velikih dimenzija, već i na što tanju vidnu površinu profila kao i pragove bez barijere. Na ove zahteve Veka odgovara uvođenjem nove generacije podizno-kliznih vrata VekaMotion 82, koja je planirana  da zameni dosadašnje sisteme VekaSlide 82 i VekaSlide 70.
U poređenju sa dosadašnjim rešenjima, nova podizno-klizna vrata mogu da ponude izgled krila koje ima i do 20 posto manju vidnu površinu profila. Zbog znatno smanjene dimenzije rama, staklena površina elementa može biti znatno veća. Tako se sa VekaMotion 82 i dizajnerskom varijantom VekaMotion 82Max, kod koje je profil okvira fiksnog elementa još jednom značajno smanjen, mogu ostvariti moderan izgled i prostorije ispunjene svetlošću. VekaMotion 82 ispunjava izmenjene zahteve po pitanju praga bez barijere, kao i povećane zahteve hidro izolacije objekta ili povećane sigurnosne zahteve.
„Novi podizno-klizni sistem vrata impresionira mnogim dobro osmišljenim i inovativnim detaljima koji su precizno prilagođeni potrebama proizvođača“, rezimira Šmic prednosti novih podizno-kliznih vrata.

Veka Spectral paleta boja se konstantno proširuje. Novih jedanaest nijansi boja je dostupno od sredine godine. Ponuda se dopunjuje jednobojnim nijansama Weinrot i Sepiabraun.

Veće dimenzije čeličnog ojačanja garantuju vrhunsku stabilnost

Kako bi se i kod većih elemenata obezbedila visoka stabilnost PVC rama, kod sistema VekaMotion 82 su čelična ojačanja dimenzionirana stabilnije. Ram vidne širine profila od 62 milimetra i debljine od 194 milimetra ima dve odvojene čelične komore. U njih se mogu ugraditi čelična ojačanja dimenzija od 60 puta 40 milimetra, koja se takođe koriste kod prozorskih sistema Softline 76 i 82.
„Upotreba PVC pragova i klasičnih čeličnih ojačanja pruža sa jedne strane bolja statika, a sa druge strane se postiže efekat racionalizacije, jer se ne moraju obrađivati aluminijumski profili“, naglašava Šmic.
Profili rama se ne spajaju vijcima sa čeličnim ojačanjem, već kroz pet integrisanih vijčanih kanala. Usled simetrične konstrukcije rama, proširenja se mogu postaviti čitavom dužinom iznutra i spolja.

Kompanije Grupor (na slici) i Lehr su pri razvoju sistemskih rešenja za nadgradne kutije za roletne namenjene novogradnji, vodile računa o kompatibilnosti sa sistemom VekaVariant. Osim toga su preuzeti detalji obrade kao što je proverena klip-tehnika.

Novi prag za standardne konstrukcije i konstrukcije bez prepreka

Pri razvoju novih podizno-kliznih vrata poseban naglasak je stavljen na jednostavnost obrade i ugradnje. Poboljšana rešenja za pojednostavljenu proizvodnju su razvijena u saradnji sa proizvođačima.
Na primer za prag. Proizvođač može da bira između dva profila potpornih ploča i time prema potrebi bez problema implementira standardno rešenje ili rešenje sa pragom bez prepreka. Prag bez prepreka je u skladu sa DIN 18040.
Upotrebom dodatnog profila se prag može  postavi kako kod VekaMotion 82 tako i kod VekaMotion 82Max. Visoka neprekidna PVC-površina od 50 milimetra znatno pojednostavljuje izvanrednu hidroizolaciju.

Optimalna termoizolacija i vrhunska zaptivenost

Zahvaljujući debljini profila ovaj sistem postiže Uf-vrednost od 1,3 W/m2K i može da podrži tri sloja stakla debljine 20 milimetra ili funkcionalna stakla debljine do 54 milimetra. Nova podizno-klizna vrata svojim dvokomponentnim zaptivkama i zaptivkama velikih dimenzija dostižu zaptivenost do nivoa (Class) 9A. Ovo je garancija čvrstog zaptivanja između praga, rama i krila zahvaljujući dve optimizovane zaptivke u krilu koje su fabrički povezane vulkanizovanim uglom u zoni spoja. Ova mera omogućava izradu sigurnih i nepropusnih uglova uz veoma jednostavnu obradu.


Smanjena vidna površina krila

Upotrebom kompaktnih kolica koja su dosad korišćena u konstrukcijama drvo/aluminijum je moguća redukcija vidne površine krila. Zbog malih dimenzija ovih klizača, vidna površina krila se može smanjiti na 86 milimetra, a središnjeg dela na 92 milimetra, takođe se može umanjiti i žljeb u profilu, koji je neophodan za ugradnju. To zauzvrat omogućava optimizaciju čeličnog ojačanja, a time i poboljšava nosivost elementa. Svi standardni okovi dostupni na tržištu su uzeti u obzir i mogu se integrisati.

Dizajnerska varijanta VekaMotion 82Max

Proizvođač stolarije sa samo tri dodatna profila može da proširi asortiman ponude za varijantu VekaMotion 82Max. To je moguće zahvaljujući visokom kompatibilnošću ove dve varijante sistema. Primera radi se kod varijante VekaMotion 82Max profil praga koristi čitavom dužinom profila kao ram. Jedinstvena karakteristika ove dizajnerske varijante je mogućnost potpunog zavarivanja fiksnog krila, koja obezbeđuje veću efikasnost u izradi. Optički impresionira unutrašnja vidna visina fiksnog krila sa samo 28 milimetara. Fiksno krilo može prema želji biti već fabrički vijčano spojeno sa ramom ili se može zastakljeno na gradilištu sa spoljne strane učvrstiti za ram.
Jedinstvena konstrukcija rama ovog sistema se može u potpunosti prekriti fasadom i time dobiti izgled elementa bez rama.  
Pri razvoju VekaMotion 82Max je uzeta u obzir činjenica sve veće upotrebe  aluminijumskih obloga kod podizno-kliznih vrata. Ove obloge se bez dodatnih radova mogu postaviti na PVC profile i nakon završetka ugradnje vrata.

Dodirom Touch površine koja se nalazi na profilu se može upravljati roletnama i venecijanerima.


Veka Spectral je dostupan u novim nijansama boja

Kompanija već duži period  u svojoj ponudi nudi sistem Veka Spectral, inovativnu tehnologiju obrade površina koju je sama razvila. Zahvaljujući jedinstvenom izgledu i neodoljivom površinom na dodir  kao i vrhunskim tehničkim karakteristikama, Veka Spectral je uspešno osvojila tržište. Paleta boja se neprekidno proširuje. U međuvremenu je već dostupno devet boja koje će sredinom godine biti dopunjene za još dve, Weinrot i Sepiabraun. Na proslavi povodom 50. godišnjice postojanja kompanije su kupci sa raznih tržišta ciljano bili anketirani o svojim željama. Paleta boja bi takođe trebalo da se proširi za dva drvena dekora. Oni ne samo da bi pružali originalni izgled drvenih površina, već i osećaj dodira pora i strukture. O ovoj ideji se trenutno još razgovara sa kupcima.

Nove komponente sistema za senčenje i zaštitu privatnosti

Novom generacijom vođica za roletne je kompanija Veka razvila široku paletu proizvoda sa kojom se u bilo kojoj situaciji ugradnje može realizovati optimalno rešenje za zaštitu privatnosti.
Jedinstven asortiman proizvoda na tržištu obuhvata vođice za roletne od PVC-a i aluminijuma za sve vrste revizija. Ono sadrži razne nadgradne i spojne profile, kao i elemete za pancir, uvodnike i završne kapice. Na osnovu novih vođica za roletne su osim toga projektovana rešenja sistema za nadgradnu kutiju za roletne za novogradnju firme Grupor i Lehr. Bitan aspekat pri razvoju ove kutije za roletne je bila kompatibilnost sa sistemom Vekavariant. Kako bi se svaki momenat, od skladištenja do proizvodnje i ugradnje, za proizvođače stolarije učinio što ekonomičnijim, vodilo se računa o upotrebi istih detalja obrade i dodatnim delovima. S tim u cilju je preuzeta i renomirana klip-tehnika od sistema Vekavariant, koja je već godinama utemeljena na tržištu. „Našim partnerima ovime takođe pružamo mogućnost upotrebe izolacione kutije ova dva proizvođača“, objašnjava Šmic.

Univerzalni spojni profil za sisteme Softline 76 i 82

Svojim novim spojnim profilom kompanija Veka se konstantno fokusira na strategiju kompatibilnosti sistema. Veliki broj varijanti spajanja i različite situacije ugradnje mogu se realizovati sa samo nekoliko ugradnih elemenata. Tokom razvoja ovog sistema posebna pažnja je posvećena završetku najvećeg dela radova u proizvodnji i pojednostavljenom zaptivanju.

Iz jedne ruke

Konstantan rast zahteva za komforom i sigurnošću od provala, utiče  na sve veću potrebu za prozorima i vratima koja su opremljena elektromehaničkim komponentama. U okviru jednog projekta gde su ugrađeni prozori sa duplim krilima sistema Softline 70 Multibox, kompanija Veka je morala da iskusi da su komponente kupljene za ovaj projekat još uvek suviše komplikovane, nedovoljno ekonomične kao i nedovoljno pouzdane. Ovo je bio povod da kompanija optimizuje komandni sisitem, kablovske vođice i tehnologiju povezivanja kao i da razvije nove pogone i Touch-module radi ugradnje u prozorske ramove.
„I u ovoj oblasti mi sebe vidimo kao kompaniju za digitalne usluge. Želimo sve komponente da ponudimo iz jedne ruke, kako proizvođač stolarije ne bi morao sam da traži rešenja od različitih dobavljača“, objašnjava Šmic.
Noviteti su moduli Touch 200 i 400 kao i kontrolni procesor  ShadeControl 100, koji predstavlja interfejs za motore. Uz ove komponente koji se mogu integrisati u ramove i krila se na primer može upravljati roletnama i venecijaneri, mehanizmima za pokretanje prozora kao i  ventilacionim sistemima.
Dodatne informacije u vezi angažovanja preduzeća u oblasti digitalizacije možete naći u sledećem prilogu pod naslovom “Za brže, ekonomičnije i stabilnije procese”.      
www.veka.de


bb u razgovoru sa Andreasom Hartlajfom (Andreas Hartleif), Jozefom L Bekhofom (Josef L. Beckhoff) i Aleksandrom Šoleom (Alexander Scholle), akcionarsko društvo Veka AG

Andreas Hartleif. (Andreas Hartlajf)

Josef L. Beckhoff. (Jozef L Bekhof)

Alexander Scholle.(Aleksandar Šole)

“Dobro ćemo prebroditi krizu”

Kriza izazvana virusom korona, otkazivanje sajma, ograničenja kretanja…

Nakon 2019. godine, kada je Veka grupacija uspela da poveća svoj promet za dobra tri procenta, razvoj u 2020. godina je bio manje prijatan. Mi smo sa Andreasom Hartlajfom, predsednikom upravnog odbora Veka grupacije, i Jozefom L Bekhofom, novim članom uprave za prodaju i marketing, razgovarali o strategijama preduzeća u ophođenju sa virusom korona i o očekivanim posledicama na poslovanje. Aleksandar Šole, novi direktor prodaje profila u Nemačkoj (Profile Inland), očekuje nakon rekordne 2019. godine i u Nemačkoj pad prometa, međutim u budućnosti vidi dobre šanse za manje proizvođače stolarije.

Obično se ovaj razgovor uvek vodi nakon sajma Fensterbau Frontale. U međuvremenu ste potpuno odustali od učešća na sajmu za ovu godinu. Kako ocenjujete trenutnu situaciju?
Hartlajf: Najpre želim da naglasim koliko je ovaj sajam važan za industriju, a takođe i za nas. Ovaj događaj obično pruža mnoge impulse i mi smo sa velikim zadovoljstvom uvek rado predstavljali  našim međunarodnim gostima naše ideje i inovacije. Uspešno učešće svima daje pozitivan podsticaj. Stoga smo najpre pristali na pomeranje za jun, jer zapravo nismo želeli da odustanemo od sajma.
Međutim, s obzirom na činjenicu da se situacija oko korone drastično promenila, sa našeg stanovišta nije postojala druga odluka osim otkazivanja učešća. Zaštita i zdravlje naših zaposlenih, kupaca i poslovnih partnera imaju apsolutni prioritet i jesu najvažniji. Nismo želeli polovično da ulazimo u ovo, te smo stoga doneli konsekventnu odluku važeću do kraja godine. Pri tome smo između ostalog imali sjajne inovacije sa našim novim podizno-kliznim vratima VekaMotion 82 i sa novim prozorskim sistemom AluConnect, koje smo želeli da na sajmu predstavimo našim partnerima. Sada ćemo pronaći druge načine da našim kupcima predstavimo ove novitete.
Kriza izazvana virusom korona se svakim danom menja, a ograničenja i dalje rastu. Kakav uticaj očekujete da će epidemija imati na poslovanje u Nemačkoj i širom sveta?
Bekhof: Danas (25. mart) efekti još nisu toliko primetni. Prodaja je dosta dobra. Italija je naravno izuzetak, ali taj pad prodaje se kompenzuje kroz druga tržišta koja dobro rade, naročito nemačko. Međutim, u aprilu očekujemo pad od 30 do 50 posto ukupne prodaje. Proizvođači stolarije na projektima renovacije beleže već prve gubitke, koji će verovatno još da rastu. Ali i ovde postoje regionalne razlike. Trenutno je još nemoguće proceniti, kako će se kriza odraziti na velika gradilišta. Ovde će veliki uticaj imati izostanak radne snage iz inostranstva kao i mogući zastoj dostave materijala. Naši partneri se međutim, primereno snalaze u situaciji i ukoliko je to moguće, formirali su timove poput nas, koji rade odvojeno jedan od drugog. Mi održavamo bliski kontakt sa našim kupcima i individualno se dogovaramo o razumnim procedurama. Ne preporučujemo takozvane „panične kupovine“, jer su one kontraproduktivne i ograničavaju likvidnost proizvođača.
Hartlajf: Naše međunarodne kompanije pokazuju veoma različitu sliku u zavisnosti od zemlje. Poslovanje još uvek dobro napreduje u SAD-u i Brazilu, čiji predsednici vlada imaju poseban pogled na pandemiju. Međutim, tamošnji kupci su već najavili zatvaranja, tako da ćemo i mi reagovati ukoliko to bude neophodno. U Engleskoj, Francuskoj i Španiji proizvodnja će na neko vreme biti zaustavljena, dok se očekuje nastavak poslovanja u Poljskoj. U Kini je proizvodnja srećom u međuvremenu nastavljena. Uticaj krize na celokupnu grupaciju će verovatno krajem godine biti zaista vidljiv, ali moramo pretpostaviti da nećemo uspeti da ostvarimo ciljeve koje smo sebi postavili. Takođe efekti koji slede, poput recesije ili posledica na tržištu rada, trenutno su teško procenljivi. Ipak verujemo da ćemo korona-krizu dobro prebroditi.
Koje mere ste preduzeli da bi se, što je više moguće, održalo poslovanje?
Hartlajf: Osnovali smo krizni tim u odseku za ljudske resurse u Sendenhorstu, koji prema aktuelnom trenutku utvrđuje povoljne mere kako bi se obezbedila najbolje moguća zaštita zaposlenih, a istovremeno održalo poslovanje. Vodi se računa o tome da međusobni kontakti budu svedeni na minimum. Mnogi zaposleni sada rade takođe i od kuće. Za sastanke se koriste mogućnosti telefonskih i video konferencija kako interno tako i eksterno. Raduje nas apsolutna konstruktivna i brižna reakcija svih zaposlenih. Oni trenutnu situaciju shvataju veoma ozbiljno i odmah su primenjivali interna pravila odnosno sebi nametnuli dodatna. Kao proizvodna kompanija možemo da konstatujemo da dobro vodimo računa o našim zaposlenima i da istovremeno našim kupcima garantujemo pouzdanu isporuku čak i u teškim vremenima.
Mnoga industrijska preduzeća se žale na uska grla isporuke. Koje pouke bi industrija trebala da izvuče iz ekonomskih posledica epidemije? Da li se posebno moraju proveravati lanci nabavke?
Hartlajf: Mi smo još pre korona krize vodili računa o pouzdanim lancima nabavke i kupujemo, što više moguće, sve bitne komponente lokalno. Pretpostavljamo da će naši dobavljači ponovo intenzivnije da aktiviraju kapacitete u Evropi. To se odnosi na primer na dostupnost određenih stabilizatora. Veoma je važno da se naše nacionalne kompanije takođe snabdevaju lokalno. Ovaj poslovni model praktikujemo veoma uspešno već dugi niz godina, a na kraju krajeva i radi optimizacije troškova logistike i transporta.

Blagovremeno su preduzete sveobuhvatne mere kako bi se sa jedne strane obezbedila zdravstevan zaštita zaposlenih, a sa druge strane mogućnost kompanije za kontinuitetom isporuke.

Hajde da razgovaramo o nečem prijatnijem. Da li je 2019. godina za Veka grupaciju bila dobra godina? Koje zemlje su tome najviše doprinele?
Hartlajf: Sa prometom od 1,129 milijardi evra mi smo dobra tri procenta nadmašili promet  prethodne godine. Takvim rezultatom smo veoma zadovoljni, jer je to čist organski rast. Nemačka je kao najveće jedinstveno tržište doprinela tom rezultatu sa povećanjem od skoro tri posto. Ovaj promet je uglavnom rezultat veoma pozitivnog razvoja naših stalnih kupaca. U Centralnoj Evropi, najvećem tržištu, takođe možemo da beležimo porast od tri posto, što je je veoma dobro. Severna Amerika  se razvila nesrazmerno (+ 9 posto). Povećanje prometa u Aziji od 24 posto je pre svega posledica veoma dobrog razvoja u Indiji, ali se i Kina značajno poboljšala.
A kako stoje stvari sa proizvodima?
Bekhof: Glavni nosilac prodaje u Nemačkoj i u izvozu iz Nemačke je svakako naš vodeći sistem Softline 82, ali i Softline 76 takođe postaje sve važniji i postepeno preuzima udeo 70-milimetarske platforme. Sve u svemu, može se primetiti vrhunski kvalitet prodaje. To se pre svega može pripisati sve većem udelu obojenih profila koji kod kompanije Veka iznosi gotovo 40 procenata.

Šta Vas je podstaklo da sa sistemom AluConnect postavite potpuno novi PVC/ALU-sistem?
Hartlajf: Razvoj ovog sistema je bila strateška odluka. Sa Veka AluConnect sistemom želimo da ponudimo veoma uspešan i konkurentan proizvod, i to pre svega partnerima koji proizvode stolariju, a koji već imaju aluminijum u svom asortimanu ili ga razmatraju. Našim novim razvojem možemo da pružimo proizvođačima stolarije značajne proizvodne prednosti, jer Veka AluConnect sistem omogućava automatizovanu proizvodnju kao kod PVC elemenata. Ovim  proizvodom takođe možemo podržati trend ka elementima većih dimenzija. Sistem AluConnect nudi najbolje od oba sveta i mi vidimo odgovarajući potencijal. Pored toga je u nekim zemljama tržišni udeo aluminijuma znatno veći nego u Nemačkoj, što pruža dodatne šanse.
Sa VekaMotion 82 sistemom ste se još jednom iznova pozabavili  temom podizno-kliznih vrata. Koji su razlozi za to?
Bekhof: VekaSlide konstrukcije su već desetak godina na tržištu i bile su uspešne u ugradnoj dubini od 70 i 82 milimetra. Mi smo kontinuirano optimizovali ovaj sistem, ali u međuvremenu proizvod više ne zadovoljava zahteve tržišta u svim oblastima. Pored toga, raste trend za podizno-kliznim vratima, koja predstavljaju važan tržišni segment sa velikim potencijalom. Stoga je došlo vreme da se razvije nešta novo što bi predstavljalo vrhunski proizvod u odnosu na cenu i karakteristike, kvalitet i izradu. Ovaj proizvod je rezultat bliske saradnje sa kupcima, koji su doprineli razvoju bitnim podsticajima i idejama. Uvereni smo da sa VekaMotion 82 i dizajnerskom varijantom VekaMotion 82Max imamo dobro osmišljene proizvode koji našim kupcima i korisnicima nude prave dodatne vrednosti.
Zalažete se za nastavak digitalizacije u industriji prozora. Koje je trenutno stanje?
Hartlajf: Mnogo se govori o digitalizaciji i umreženom radu, ali to treba primeniti i u praksi. Već dugi niz godina nudimo digitalne proizvode i usluge za pojedine faze lanca vrednosti. Sada želimo da ove ponude i kompetencije objedinimo pod jednom robnom markom i da ih još više umrežimo. Pri tome uzimamo u obzir procese od planiranja i virtuelnog prikaza elemenata preko nabavke i proizvodnje do ugradnje i servisa nakon prodaje. U našoj podružnici DBS sada spajamo ovih pet osnovnih oblasti koje nazivamo digitalnom kutijom za alate za celu Veka grupaciju. Našim kupcima želimo i ovoj oblasti da ponudimo više vrednosti koje ih jačaju u borbi sa konkurencijom.
Koliko se međunarodna industrija prozora  pokazala kao prijemčiva? Postoje li regionalne razlike?
Hartlajf: Na prvi pogled su druge zemlje mnogo otvorenije za eksperimentisanje i pokazuju avanturističkiji duh od nas, kada je na primer reč o širenju BIM-a (Building Information Modeling) ili kod realizacije online-kupovine u oblasti profila. U Nemačkoj se opreznije pristupa tim temama. Ovde se radije traži što perfektnije rešenje, što ponekad zahteva mnogo vremena. Glavne prepreke na putu do optimalnog digitalnog rešenja su nedostatak standarda i kvaliteta osnovnih podataka. Ovde se sa našim kupcima, naročito u Nemačkoj, u velikoj meri nalazimo na dobrom putu. Čini mi se da je još jedan odlučujući faktor uspeha to što digitalizacija preispituju i prilagođavaju njihove poslovne modele i procese.

Zaposleni u odseku tehnologije i inovacije bave se, između ostalog, rešenjima za automatizaciju prozora.

Proizvodnju Spectral-folije ste preneli na sestrinsku kompaniju celotec. Da li planirate da proširujete Vaš angažman po pitanju dizajna boja i da otvorite nove mogućnosti primene?
Hartlajf: Ovo pitanje ima dva aspekta koja se moraju razmatrati  odvojeno. Sa jedne strane mi kao Veka određujemo koje nove nijanse boja i dizajna  želimo da ponudimo sa Spectral-om. Pri tome vodimo računa o aktuelnim trendovima i koristimo povratne informacije iz mnogobrojnih razgovora sa kupcima, kako bi proširenje palete boja sproveli pažljivo i smišljeno. Na sajmu Fensterbau hteli smo našim posetiocima pored dve nove jednobojne nijanse, Weinrot i Sepiabraun, da predstavimo i nekoliko boja u dezenu drveta koje predstavljaju nešto posebno u  ultra-mat dizajnu. Naš cilj jeste, da nakon konsultacija sa našim kupcima sledeće godine u našu ponudu uvrstimo ove varijante.
Drugi aspekt Vašeg pitanja odnosi se  na primenu Spectral-folije. Zadatak celotec-a je da ih pronađe. U oblasti gradnje  zgrada postoje na primer fasadni elementi ili garažna vrata, što pruža mogućnost primene Spectral-folije na celokupno opremanje spoljašnjosti objekta. U unutrašnjem prostoru moguća primena obuhvata vrata, zidove, nameštaj ili kuhinje. U kombinaciji sa našim Vekaplan PVC panelima su takođe realizovane primene u unutrašnjem i spoljašnjem prostoru.
Pored toga se bavimo i drugim nosećim materijalima kao što su metal, WPC ili mineralni materijali. Ovde smo tek na početku razvojnog procesa. Neodoljiva površina na dodir kao i mnogobrojne tehničke prednosti Spectral folije nude mnogo potencijala.
Da li unutar Veka organizacije postoji još uvek grupa „mladih divljih ljudi“ koji nezavisno od svakodnevnog posla može da razmišljaju o otvaranju novih oblasti poslovanja i inovacijama proizvoda?
Hartlajf: Naravno da još postoji! Nama je u tom kontekstu veoma važno da se ideje i inovacije ne samo razvijaju već na kraju i sprovedu u delo. U to spadaju projekti kao što su Veka Spectral, DBS, AluConnect ili prekidači, upravljanja i pokretanja automatizacije. Svi ti proizvodi se ili  već nalaze na tržištu  ili će se uskoro pojaviti. Ovaj korak je uvek najvažniji u celokupnom procesu. Jer, šta vredi najbolja ideje ukoliko se ne može sprovesti u praksi ili prodati. Razvijanje inovacija jeste duboko ukorenjeno u DNK kompanije Veka. Već neko vreme smo ih i organizaciono usidrili. Pored DBS-a. Veka AG ima i odeljenje tehnologije i inovacije, sastavljeno od sedam ljudi, koji potiču iz raznih struka. Ovakav sastav omogućava svež i neiskrivljen pogled na određene probleme.
Odluka doneta u Evropskom parlamentu u vezi sadržaja olova u PVC reciklatima  onemogućila bi recikliranje starih prozora u budnoćsti. Kako ćete Vi kao predsednik Eppa i predsednik upravnog odbora jedne od najvećih evropskih sistemskih kompanija da reagujete na to?
Hartlajf: Najpre želim da kažem da je ta odluka došla potpuno neočekivano i da je celokupna PVC-industrija, ali pre svega proizvođači prozorskih profila, veoma razočarani. Međutim, sada je poznato da su na tu odluku parlamenta uticali i faktori koji nemaju nikakve veze sa objektivnom raspravom na ovu temu. Trebalo bi napomenuti da je Evropska agencija za hemikalije (ECHA) kao stručno i naučno savetodavno telo parlamenta nakon dužih ispitivanja i konsultacija ocenila predlog komisije i posebno predloženo rukovanje reciklažom koja sadrži olovo kao najbolje rešenje u smislu održivog razvoja.

Komisija Evropske unije je sada suočena sa zadatkom da izradi modifikovani obrazac i isti podnese parlamentu na ponovno glasanje. Pretpostavljamo da proces neće biti kompletno iznova otvoren, jer bi to trajalo godinama. Naš zadatak će biti da utičemo na to, da modifikovani predlog u suštini u bitnim prelomnim tačkama ne odstupa od prvog obrasca. Povrh toga moraćemo u narednim nedeljama kao industrijska grana da komuniciramo sa parlamentarcima Evropske unije. Jer naš koncept održivog razvoja, u koji smo duboko ubeđeni i koji  mnogim političarima takođe služi kao model koncepta, mora da bude zaista razumljiv za sve. On ne sme zbog površne ocene biti prikazan u pogrešnom svetlu.
Bekhof: Postoje različiti pristupi kako se postojeći obrazac može revidirati, kako bi se osigurala saglasnost parlamenta. Obećavajući pristup bi mogao da bude označavanje i mogućnost praćenja recikliranog materijala, kako bi se osiguralo da se isti nakon roka trajanja ponovo prikupi i reciklira. Ovde  je  bitna odgovarajuća  tehnologija, kako  bi se  trajno smanjila emisija ugljen-dioksida u PVC-u.
Da li ste generalno zadovoljni sa zalaganjem branše po pitanjima recikliranja i održivosti?
Hartlajf: Rekao bih da mi u našoj branši u Nemačkoj imamo pristojan nivo po pitanju reciklaže i održivosti, ali mogućnosti još uveliko nisu iscrpljene. Po tom pitanju bi morali da se još više zbližimo, snažnije komuniciramo i prenosimo vesti na ovu temu. Ovde su svi proizvođači sistema uključeni, jer kako je upravo opisano, budućnost u mnogome od toga zavisi. Pre svega moramo još intenzivnije sarađivati sa našim kupcima i još više ih uključiti. Sa VinylPlus oznakom proizvoda,  imamo jasno prepoznatljiv znak, koji proizvođači stolarije mogu upotrebiti za sopstveni marketing i za pozicioniranje u branši. Ovaj element je veoma važan za budućnost, jer ukoliko ne postoji samoinicijativa na temu održivosti, svaka kompanija će imati poteškoća. Povrh toga, ambiciozni ciljevi recikliranja PVC prozora na evropskom nivou mogu se postići  samo uz usku saradnju sa našim kupcima. Tek kada budemo mogli da garantujemo da u čitavom lancu vrednosti nijedan prozor ne završi na otpadu ili spaljivanju, imamo realnu šansu da do 2030. godine recikliramo željenih 470.000 tona profila.
Gospodine Bekhof, Vi ste više od 20 godina  radili na ruskom tržištu za kompaniju VEKA. Da li ste se ponovo prilagodili u Nemačkoj?
Bekhof: Na Vaše pitanje mogu da odgovorim sa jasnim „da“. Moj prethodnik, Bonifacijus Ajhvald (Bonifatius Eichwald), mi je predao odlično vođenu oblast uprave, koja mi je veoma olakšala rad u centrali. Naravno, koristili su mi dug radni staž u ovoj kompaniji i dobro poznavanje ovdašnje organizacije  tako da sam odmah mogao da počnem sa poslom. Moj pristup se u osnovi ne razlikuje značajno od prethodnog. Na tržištu moramo da nastupimo kao kompetentna jedinica, biti bliski kupcu i pažljivo slušati, šta je kupcima neophodno za pozitivan razvoj. Iz ovoga je važno razviti odgovarajuće usluge i ponude podrške. Tako možemo ostati uspešni.
Šta je za Vas bilo izazovno, da kao rukovodilac prodaje i marketinga preuzmete novu odgovornost?
Bekhof: Nakon 20 godina izuzetno čestih putovanja i relativno ograničenog perioda u Nemačkoj, imao sam želju da svoj život iznova organizujem i postavim druge prioritete. Srećom je stigla izvanredna ponuda da preuzmem upražnjeno mesto u upravnom odboru. Budući da se ovakva ponuda obično dobija samo jednom u životu, rado sam je prihvatio. Bilo mi je uzbudljivo da  popunim ovu poziciju i zajedno sa svojim ljudima prihvatim izazov, kako bi prebrodili trenutna vremena i zajedno se dalje razvijali sa našim partnerima.

Sedište Veka grupe u Sendenhorstu u Tiringiji. U prvom planu se nalazi Welcome Center, koji je prošle godine otvoren povodom svečanosti 50. godišnjice postojanja kompanije.

Koje posebne izazove vidite pre svega u prodaji u narednih nekoliko godina?
Bekhof: Po mojoj proceni u narednim godinama će glavni izazov biti pažnja posvećena  proizvođačima stolarije. Broj proizvođača stolarije i dalje opada, a trenutna situacija sasvim sigurno neće usporiti ovaj proces. Veliki igrači na tržištu će i dalje rasti, a to će rezultirati  stvaranjem novih zahteva prema nama po pitanju usluge i učinka. U isto vreme će i dalje biti malih i srednjih kupaca koje želimo da podržimo u njihovom potencijali, ali koji imaju drugačije zahteve prema nama. To će naše poslovanje i proizvodni asortiman učiniti kompleksniji. Ukoliko u ovim tržišnim okolnostima želite da ostanete broj jedan po pitanju zadovoljstva kupaca, postoje mnogi procesi kojima morate uspešno da upravljate.
Koje mogućnosti bi digitalizacija mogla da ponudi?
Bekhof: Digitalizacija će pomoći u tome da se optimizuju određeni procesi rada i procesi prema kupcu, kao i procesi kod samog kupca. Ipak mi ne smemo napraviti grešku i opteretiti ovu oblast očekivanjima koja ne možemo ispuniti. Digitalizacija će mnogo toga  omogućiti i pojednostavi, ali osnovna delatnost mora biti dominantna u svim njenim aspektima, jer u suprotnom nema uspeha.
Da li prodaja preko interneta, po Vašem mišljenju, predstavlja realnu opasnost za konvencionalne strukture prodaje?
Hartlajf: Principijelno u internetu vidimo platformu na kojoj se različiti partneri iz branše umrežavaju i bliže povezuju. Cilj je uvek uspostaviti kvalifikovan kontakt koji se po mogućnosti može pretvoriti u nalog. Tu na primer počinjemo uslugom naših servisa koji su povezani sa daljim procesima. Ovde partnera možemo da podržimo onlajn pri uspešnoj obradi ovog kontakta.
Bekhof: Kada pogledate spektar onlajn prodavnica za prozore, stiče se već utisak da se tu svakako stvara promet. Uprkos tome smo mišljenja da prodaja prozora i vrata vezana za lokaciju uvek pruža prednost da se u ličnom razgovoru ili kod zahteva koja nisu standardna skupljaju poeni. To se u dogledno vreme takođe neće promeniti.
Sistemska tehnologija se obično smatra zrelom, pa je stoga razlikovanje samo po profilu jedva moguće. Gde Vi vidite polazne tačke i mogućnosti da se razlikujete od konkurencije?
Bekhof: Ovo je kompleksna tema sa mnogo aspekta. Mi u našem partnerskom konceptu jasno vidimo našu jedinstvenu prodajnu odliku. Bliski smo kupacu, posedujemo visok nivo ekspertize i zato možemo davati ponude koje omogućavaju i podržavaju održiv razvoj u našim partnerskim kompanijama. Sa nama ne postoji „Ti moraš“, već uvek „Ti možeš“. Mi moramo razvijati i ponuditi rešenja koja idu u korak sa vremenom i koja idu u korak sa promenama na tržištu i ispunjavaju želje kupaca. Proizvođači stolarije bi u najboljem slučaju trebalo da shvate da Veka nudi najopsežniji paket u ovoj industrijskoj grani.
Gospodine Šole, Vi ste od jeseni 2019. godine novi direktor prodaje za Nemačku - Profile Inland. Kako stoje stvari na nemačkom tržištu stolarije i kakvo je raspoloženje proizvođača?
Šole: Razvoj tokom cele prošle godine, pa i u 2020. godini do današnjeg dana pokazuje, da nemačko tržište prozora ide dobro. U 2019. godini smo postigli apsolutni rekord, a i ove godine smo imali izuzetan početak koji nažalost verovatno nećemo moći tako uspešno da završimo do postavljenog cilja. Trenutna situacija će ostaviti svoje tragove i ove godine ćemo morati da računamo na pad prometa. Međutim uvidom u našu bazu kupaca mogu da zaključim da je Veka spremna za budućnost. Mi posedujemo jake proizvođače, koji su dobro pozicionirani na tržištu i takođe u stanju da prebrode vremena poput trenutnog. Kompanija se takođe prilagodila visokim udelom uvoza od oko 25 posto na nemačko tržište stolarije i razvila odgovarajuća rešenja. Pored toga, u našu ponudu smo uvrstili  i nove sisteme kao što su AluConnect, VekaMotion 82 ili naše usluge u oblasti digitalizacije. Verujem da uz sve ovo možemo nastaviti da rastemo zajedno.
Kompanija je sertifikovana da poseduje posebnu korporativnu kulturu. Kakav je Vaš utisak?
Šole: Moj utisak je veoma pozitivan. Način na koji se ovde živi korporativna kultura je impresivan, jer u svakom kontaktu sa kolegama se oseća pozitivan stav. To je meni takođe pomoglo, da se ovde dobro snađem i preuzmem veoma složene zadatke u oblasti prodaje. Moj tim u kancelarijama i na terenu je primer onoga što se u kompaniju Veka svuda može naći: zaposleni sa visokim nivoom kompetencije, koji su spremni da preuzmu odgovornost i donose odluke. Zbog dugogodišnjeg radnog staža mnogih zaposlenih u ovoj kompaniji, stvoreni su kontinuitet i poverenje u odnosima sa kupcima, koji se ne može svugde naći. Ova održiva osnova je dobar temelj za uspešan dalji razvoj u narednim godinama.
Već godinama se priča o konsolidaciji industrijske branše. Da li očekujete veću dinamičnost u narednih nekoliko godina?
Šole:  Dinamika tog razvoja se već jako dobro vidi u trenutnom razvoju tržišta. Ceo lanac vrednosti je pogođen i to od proizvođača stolarije do maloprodaje i dopire do ostalih perifernih učesnika na tržištu. Međutim, ono što nam pruža pouzdanje jeste činjenica da decentralizovano tržište stolarije u Nemačkoj i dalje favorizuje manje proizvođače prozora, koji su regionalno stekli dobar glas i koji beleže pozitivan razvoj poslovanja tokom poslednjih nekoliko godina. Takve partnere podržavamo brojnim raznovrsnim merama sa ciljem njihovog daljeg jačanja.
Hartlajf: U trenutnoj situaciji se naravno posmatra industrijska strana  branše iz malo drugačije perspektive. Kakva je stabilnost određenih kompanija? Ko je otporan na krizu i šta se dešava nakon ukidanja zabrane kretanja i fizičke distance, kada se privreda ponovo pokrene? U ovom trenutku još nije moguće sa sigurnošću reći da li će kriza dugoročno doprineti konsolidaciji branše, kako za proizvođače, tako i za industriju. Pod određenim okolnostima je međutim aktivan doprinos naše kompanije konsolidaciji moguć.    ■         
Poštovana gospodo, srdačno se zahvaljujemo na razgovoru!
www.veka.de


Iz odgovornosti za buduće generacije

„Poslovanje primereno budućim generacijama“

Sa usmerenom politikom ka tržištu i uspehu kupaca, Veka je stekla vodeću poziciju kao proizvođač PVC - sistema za prozore i vrata. Sa  6.100 zaposlenih na četrdeset lokacija širom sveta kao i sa godišnjom proizvodnjom od oko 405.000 tona PVC profila, Veka grupacija je jedan od vodećih svetskih dobavljača. Ova liderska pozicija takođe stvara odgovornost, ne samo prema saradnicima i kupcima, već i prema društvu i životnoj sredini.
Za grupaciju je to povod da sve teme u oblasti korporativne društvene odgovornosti (CSR, Corporate Social Responsibility) po prvi put objedini u jednom izveštaju. Pri tome je i sopstveno razumevanje održivosti sveobuhvatno definisano. Predsednik upravnog odbora, Andreas Hartlajf objašnjava: „Naše poslovanje je usmeren ka održivosti. To se odnosi na sve nivoe ciklusa lanca vrednosti. U to spadaju istraživanje i razvoj sa ciljem ekološke efikasnosti, transparentni lanac snabdevanja, proizvodnja koja štedi energiju i čuva životnu sredinu kao i međunarodna vodeća uloga u reciklaži. Ljudi u našoj kompaniji  razvijaju i sprovode neophodne procese. Stoga stimulišemo naše zaposlene i njihov osećaj odgovornosti za održivo poslovanje. Iz tog razloga smo odabrali upečatljiv slogan: „Želimo da poslujemo primereno budućim generacijama.“

U svojoj prvoj brošuri o društvenoj odgovornosti (Corporate Social Responsibility), Veka AG definiše svoje sveobuhvatno shvatanje održivosti i daje pregled odgovarajućeg angažmana ove porodične kompanije.

Pionir reciklaže PVC-a

Sredinom osamdesetih godina se PVC industrija suočila sa masivnim napadima od strane ekoloških udruženja koja su 1990. godine čak zahtevali zabranu upotrebe PVC-a. Brojni gradovi i opštine uveli su ograničenja upotrebe PVC prozora u zgradama javne namene. Istovremeno su evropski političari zahtevali rešenje problema odlaganja otpada odnosno efikasan sistem reciklaže. Kako bi ispoštovali data obećanja političarima i sklonili PVC sa „vatrene linije“, 1993. godine je osnovana kompanija Veka Umwelttechnik GmbH sa sedištem u Beringenu. Ova kompanija poseduje prvo potpuno automatsko postrojenje za reciklažu starih plastičnih prozora i proizvodnog otpada. Danas je sektor reciklaže sa drugim postrojenjima na najvažnijim tržištima Francuske i Velike Britanije najveći i najmoderniji prerađivač starih PVC prozora u Evropi. Kapacitet reciklaže iznosi trenutno 75.000 tona godišnje. Cilj je da se ta vrednost do kraja 2020. godine poveća na oko 100.000 tona, nakon što se završi proširenje postrojenja u Velikoj Britaniji. Centralno  postrojenje za reciklažu jeste i ostaje međutim u Beringenu u Tiringiji, a koje ima dve kompletne proizvodne linije za reciklažu i preradu starih prozora i roletni kao i ostataka PVC-a nastaloj pri proizvodnji stolarije.

Uspešna sertifikacija „VinylPlus“

Kompanija Veka je glavni pokretač u branši po pitanju aktivnosti reciklaže evropske PVC industrije i ovom oznakom aktivno doprinosi postizanju ambicioznih ciljeva održivog razvoja na višem nivou. Osnovni cilj programa održivosti VinylPlus, koji je pokrenut 2011. godine, jeste povećanje količine PVC reciklaže u Evropi na najmanje 800.000 tona do 2020. godine, a do 2030. godine do milion tona. Industrijska grana stolarije učestvuje sa oko 45 posto. Oznaka VinylPlus, „Verfied Vinyl“, koja u osnovi sadrži najznačajnije zahteve za sertifikaciju, čini napore evropske PVC industrije u pogledu održivosti prepoznatljivim svim važnim ciljnim grupama. Ona između ostalog potvrđuje održivu nabavku materijala za profile, energetski optimizovanu proizvodnju i veliki udeo recikliranog PVC-a u novo proizvedenim profilima.
Veka kupuje samo od sertifikovanih dobavljača, koristi visoko efikasni sistem upravljanja energijom u skladu sa ISO 50001 i koristi u proseku oko 50 posto recikliranog materijala u proizvodnji osnovnih profila. U 2018. godine Veka je bila jedna od prvih kompanija kojoj je odobrena oznaka VinylPlus. Po drugi put je upravo uspešno izvršena revizija sistemskih profila platforme Softline. Osim toga, u Nemačkoj je Veka deo Rewindo mreže, u kojoj su se udružili vodeći lokalni dobavljači sistema, a sve više i proizvođači stolarije, kako bi promovisali prikupljanje i recikliranje PVC elemenata.

VinylPlus oznaka proizvoda,“Verfied Vinyl”, predstavlja osnovu održivosti i postaje opšte prepoznatljiva oznaka. Po drugi put je sa tim ciljem uspešno izvršena revizija Veka profilnih sistema Softline-platforme.
www.veka.de

Održivost za proizvođače prozora

Po ubeđenju Andreasa Hartlajfa će održivost s obzirom na trenutni društveni razvoj i javnu raspravu na ove teme za proizvođače stolarije takođe  postati važan faktor u svakodnevnom poslovanju. Veka će stoga učiniti sve što može kako bi svojim partnerima odgovarajućim konceptima omogućila da se pozicioniraju kao stučnjaci za održivost pomoću pouzdanih izjava, pravom marketinškom podrškom i doslednim radom na licu mesta. „Čvrsto verujemo da  je aktivan marketing na ove teme od suštinskog značaja hitno potreban za budućnost i predstavlja važan kamen temeljac za dugoročni uspeh naših partnerskih kompanija. Reciklaža kao deo održivog razvoja je pri tome vidljivi stub za javnost“, zaključuje predsednik upravnog odbora.

Digitalni alati za optimizaciju

Za brže, ekonomičnije i sigurnije procese

WinDo Planning, centralna komponenta softvera za planiranje DBS-a, jeste modul za generisanje 3D-ugradnih elemenata.
Grafika / Foto: Veka

Digitalizacijom operativnih procesa nije samo moguće optimizirati mnoge procese u kompanijama za izradu stolarije. Ona takođe može da doprinese izdvajanju kompanije i njene ponuda, a time i jačanju konkurentnosti. Veka grupacija stoga sa velikim zalaganjem ubrzava digitalizaciju u proizvodnji prozora. Vidljiva potvrda ovoga jeste kompanija Digital Building Solutions GmbH (DBS) koje je 1. januara 2020. godine započela rad sa 25 zaposlenih.
Ova kompanija je partner za digitalizaciju za celokupnu Veka grupaciju. U sedištu kompanije u Sendenhorstu, u Servernoj Rajni-Vestfaliji, DBS razvija i distribuira digitalna rešenja za sve faze lanca vrednosti u izradi prozora – od pridobijanja kupaca preko tehničkog planiranja, nabavke i proizvodnje do ugradnje i servisa nakon prodaje. „Naš cilj je da postojeće procese naših partnera učinimo bržim i ekonomičnijim kao i da pronađemo nove prodajne potencijale. U tu svrhu smo razvili integrisanu digitalnu kutiju alata koja takođe radi i modularno“, kaže dr Matijas Koh (Matthias Koch).
Koh radi u Veka grupaciji već tri i po godine. Pri tome je u ovom kratkom vremenskom periodu preuzeo razne zadatke poput strateškog marketinga za grupaciju i poslovanja sa profilima u Indiji, pre nego što je prošle godine postavljen zajedno sa Karlom-Ditrihom Velsovom (Karl-Dietrich Wellsow) za direktora DBS-a. Velsov radi već od 2006. godine u kompaniji Veka. On je kao IT-vođa tima za eksterne procese bio odgovoran za korisničku podršku. Za njega je objedinjavanje IT aktivnosti iz ove oblasti u okviru DBS-a logičan nastavak dosadašnjih aktivnosti.
Većina od 25 zaposlenih ima interdisciplinarnu stručnu pozadinu i poseduje solidno poznavanje procesa u izradi prozora.

Otvoreni za druge industrijske grane

Naziv kompanije, Digital Building Solutions, odražava strateški pravac novog preduzeća. „Prozor kao gotov proizvod je naša `domovina`“. Mi sebe prvenstveno doživljavamo kao partnera za digitalizaciju za  Veka i Gealan - partnere. Međutim, zamislivo je da radimo i za kupce iz drugih branša. Već imamo takve zahteve“, kaže Koh.

dr Matijas Koh (Matthias Koch): “DBS je partner za digitalizaciju unutar cele grupacije, kako za Veka-, tako i za Gealan-kupce.”

Vizualizacija proizvoda dopunjava izložbu

Kupac koji ulaže u nova ulazna vrata ili prozore, sa pravom očekuje da prethodno može da stekne utisak o željenim proizvodima, kako bi bukvalno shvatio njihovu funkciju. On se sigurno neće zadovoljiti samo uzorkom ugla prozora. Ne poseduje svaki proizvođač stolarije ili prodavac odgovarajući prostor ili finansijska sredstva, da bi uredio reprezentativan izložbeni salon, kojim bi omogućio razgledanje asortimana proizvoda. Sa modulom „DBS WinDo Imaging“, DBS nudi vizualizaciju elemenata prozora i vrata. Težišta ovde su Virtual Reality (VR / virtualna stvarnost) i Augmented Reality (AR / proširena stvarnost). Pomoću ovih digitalnih alata mogu da se prikazati proizvodi u realnom stanju, kako na fasadi tako i u unutrašnjosti zgrada. Bez obzira da li na pametnom telefonu, tabletu ili u virtuelnom salonu – prozori i vrata se mogu odabrati po želji  konfigurisati i digitalno prikazati. Jedan od prvih proizvoda je virtualni izložbeni salon koji je izvorno razvilo preduzeće Gealan, a koji pomoću HMD-uređaja omogućava da se korisniku prikaže širok izbor varijanti, pa čak i da iskusi funkcije kao što su zvučna izolacija i ulazak svetlosti. „Takođe se fokusiramo na Augmented Reality, kako bi korisnicima kao što su to krajnji kupci ili proizvođači stolarije pružili još jednu ponudu. DBS trenutno radi na tome da postojeći koncept Augmented Reality optimizuje, i već krajem 2020. godine će shodno tome staviti na raspolaganje novo razvijene proizvode. Radi proširenja ponude u skladu sa potrebama, prvobitno je bilo planirano da se na sajmu Fensterbau Frontale prikupe zahtevi naših kupaca. To ćemo sada morati da učinimo na drugi način, kako bismo mogli da ponudimo alate usklađene tržištu“, obećava Velsov.

Karl-Ditrih Velsov (Karl-Dietrich Wellsow): “Mi ćemo našu ponudu u oblasti WinDo Planning uskoro proširiti za aplikaciju za merenja.”

Brzo i sigurno planiranje

Pomoću „DBS WinDo Planning“, softverom za planiranje, DBS nudi moderan onlajn alat za sve procese koji se odnose na planiranja PVC prozora i vrata. Ovaj program ubrzava posao planiranja i pri tome ga čini sigurnijim, jer se svo znanje o profilnim sistemima koji se koriste, raspoloživoj dokumentaciji i svim normama na koje treba obratiti pažnju čuva u digitalnom obliku i neprestano ažurira. Softver preuzima proračune, uzima u obzir statičke zahteve i omogućava prikaz kompletnog 2D ili 3D modela uključujući profile, čelična ojačanja, poslove bušenja itd. „´DBS WinDo Planning` podržava i digitalan metod planiranja nazvan Building Information Modeling (BIM). Da bi smo upotpunili ponudu, trenutno radimo na aplikaciji za merenja i na jednom modulu za prodavce“, dodaje Velsov.
Aplikacija za merenja je već dostupna kao prototip. U razvoj su bili uključeni i tehničari za merenja, kako bi osigurali da rešenje može da ponudi ono što je potrebno na licu mesta. Prikupljeni podaci se preuzimaju u WinDo Planning. Cilj je takođe preuzimanje preko uobičajenih softverskih rešenja za izradu prozora. Za to treba kreirati odgovarajuće interfejse. Sofvera za prodavce predstavlja našu ponudu posebno namenjenu malim prodavcima koji ne žele da koriste postojeća rešenja ponuđača softvera za izradu prozora. Našim kupcima želimo da ponudimo još jednu alternativu u toj oblasti“, kaže Velsov.

Optimizacija procesa naručivanja

DBS sa „DBS WinDo Ordering“ nudi svojim kupcima razne alate u cilju optimizacije njihovih procesa nabavke. Pri tome je ovo rešenje nešto mnogo kompleksnije od samo digitalne implementacije papirnog naloga, jer se uzimaju u obzir prethodni i budući procesi. Potvrda porudžbine, otpremnice, fakture itd. se šalju kao elektronska dokumenta. Internet (web) prodavnica profila takođe nudi mogućnost praćenja porudžbine i preuzimanja podataka o proizvodu, kao što su na primer cene. Povrh toga moguća je integracija u postojeći softver za izradu prozora. Funkcije „WinDo Ordering-a“ se sukcesivno dalje razvijaju i koriste u Veka grupaciji.


U ponudi DBS-a se nalaze trenutno dve mobilne aplikacije koje se mogu preuzeti i koristiti kako u kancelariji tako i na gradilištu.

Održavanje osnovnih podataka i optimizacija procesa

DBS u poslovnoj oblasti „DBS WinDo Experts“ sakuplja rešenja za optimalno integrisane osnovne procese kupaca, od nabavke preko proizvodnje do prodaje. IT stručnjaci kompaniji daju predloge i pružaju rešenja o tome kako se neiskorišćeni potencijali u vrednovanju mogu prepoznati i optimalno iskoristiti, a svoje Veka i Gealan kupce prate u fazi planiranja kao i u realizaciji projekta u oblasti Klaes i 3E softvera za izradu prozora. Njihova podrška se kreće od definisanja interfejsa između procesa sečenja profila preko integracije proizvodnih mašina do realizacije proizvodnje bez papira. Budući da  kvalitet i potpunost osnovnih podataka predstavljaju centralnu osnovu svih procesa, DBS kod kreiranja osnovnih podataka profila takođe ispunjava najviše zahteve.
„Naš servis osnovnih podataka je jedinstven u branši: Pored osnovnih tehničkih informacija i cena uzimamo u obzir i sva relevantna pravila obrade“, podvlači Koh. Ovaj servis, koji je veoma cenjen od strane Veka partneri, će sada biti dostupan i za  Gealan kupce. Kao proširena verzija se nudi   automatizovani proces konstatnog ažuriranja, koji pored tehničkih izmena sadrži uvek aktuelne cene, individualizovane shodno kupcu.

Transparentnost svih proizvodnih podataka

Pozove se serviser, koji na licu mesta utvrđuje da sporan prozor uopšte nije iz njegove proizvodnje. Kupac želi da se njegov PVC prozor popravi, ali ne može da nađe bilo koje podatke o ugrađenim komponentama. Kako da dokumentujemo kupcu da je ugradnja izvršena prema dogovoru? Kako mogu brzo i nebirokratski da evidentiram potrebno radno vreme odnosno  troškove neophodne za ugradnju?
Ovaj skraćeni spisak pokazuje koliko je neophodna dokumentacija procesa i komunikacije između partnera u oblasti prodaje prozora i vrata. DBS i za ovo u svom portfoliju sa „WinDo Flow“ ima softversko rešenje. Ovaj program upravlja svim relevantnim podacima od proizvodnje profila do ugradnje prozora krajnjem kupcu, i bezbedno ih čuva u oblaku tj. cloud-u. Intuitivni veb prikaz “Cockpit” kao i dve mobilne aplikacije, “MontageProfi” i “FensterPass”, dostupne za preuzimanje, omogućavaju individualnu upotrebu u kancelariji i na gradilištu. Povezivanjem sa uobičajenim softverskim rešenjima za izradu prozora, informacije kao i prilozi porudžbine i proizvoda se mogu jednostavno importovati. Radi jasne identifikacije elemenata prozora i vrata, u elemente se u proizvodnji ugrađuju NFC-čipovi. Oni se kasnije mogu čitati putem pametnog telefona i tableta radi dalje obrade. Pored četiri pilot kupca, koji dosledno koriste sve funkcije softvera, proizvod već koriste i drugi kupci u zemlji i inostranstvu. Funkcionalne ekstenzije softvera su u fazi planiranja ili se već implementiraju.

Dalja rešenja su u pripremi

„Naš sledeći veliki projekat je obrada tendera od strane proizvođača prozora. Time želimo našim kupcima da pružimo alat sa kojim mogu lakše i uspešnije da učestvuju na tenderima. Pored toga, želimo da se dalje angažujemo u oblasti BIM-a (Building Information Modeling) tj. modeliranja informacija o zgradama. S obzirom na sve veći prodor na tržište, posebno želimo da podržimo proizvođače stolarije, ali postoji i potražnja među arhitektima u pogledu umrežavanja raznih proizvoda tokom planiranja“, kaže Velsov.
Alati od DBS-a su modularni. Korisnik dakle može da bira, da li želi da izvrši kompletnu digitalnu transformaciju ili da koristi samo jedan od aktuelno pet „digitalnih alata“. „Zajedno sa Veka i Gealan prodajom, pristupamo našim kupcima i razrađujemo mogućnosti kako da se ubrzaju postojeći procesi, smanje troškovi i stvore novi tokovi prihoda. Ukoliko nakon uspešno završenog projekta dobijete povratnu informaciju da su naši alati doprineli tome da imate na raspolaganju više vremena za druge važne poslovne stvari, onda je naš cilj za stvaranjem prednosti, ispunjen“, zaključuje Koh.

www.digitalbuilding.solutions